De Belgische kunstenaar met Armeense roots Mekhitar Garabedian gebruikt diverse media zoals tekeningen, video, fotografie en installaties. Zijn werk vertrekt vaak vanuit zijn ervaring als migrant en speelt in op de humor en poëtische gelaagdheid die hij vindt tussen die verschillende talen, culturen en geschiedenissen.

Zijn werk is even gelaagd als zijn ‘diasporische’ identiteit en bevat een veelheid aan referenties uit literatuur, muziek, filosofie en beeldende kunst.

Hij stelde solo tentoon in o.a. S.M.A.K., Bozar en toonde ook werk in Hamburger Kunsthalle, Wiels, Gulbenkian Museum, Venice Biennale 2015  (National Pavillon of The Republic of Armenia) en in Thessaloniki Biennale 2015.

Garabedian is momenteel verbonden aan KASK/School of Arts, Gent, als postdoctoraal onderzoeker.

°1977, Aleppo, Syrië; woont en werkt in Gent


Mekhitar Garabedian
Flowers (Gentbrugge) 2014-2018
2018, print on paper, endless copies

Flowers (Gentbrugge), 2014-2018 toont een selectie beelden van verschillende bloemen, telkens in een vaas, in een huiskamer in Gentbrugge. De beelden zijn vastgelegd over een periode van vier jaar. De reeks behoort tot het onderzoek van de kunstenaar over het ouderlijk huis in Gentbrugge waar hij opgroeide. De bloemen zijn per twee, als koppels, gedrukt op posters die door de bezoeker vrij kan meenemen.

Mekhitar Garabedian & Céline Butaye
Library (Oostende)  

2018, print on paper, dimensions variable

‘Unpacking my library’, zo beschrijft de kunstenaar zijn conceptuele attitude. Hij selecteert en heractiveert citaten uit zijn bibliotheek, haalt fragmenten uit hun oorspronkelijke context (weg) en schikt ze opnieuw. Een reflectie over oorlog, in de vorm van affiches die over de hele site verspreid zijn.

Mekhitar Garabedian

Search And Destroy (And Honey, I’m the world’s forgotten boy)
2012, aluminium, paint, approx. 16 m x 172 cm x 30 cm

De witte aluminium letters (met grijs-blauwe contouren) SEARCH AND DESTROY, die dezelfde lengte als de kunstenaar hebben, verwijzen naar een Amerikaanse, militaire strategie uit de Vietnamoorlog. Het is ook de titel van een nummer van punkband ‘The Stooges’, uit 1973. Het concept creatieve destructie is kenmerkend voor de punkattitude.

Het werk werd gemaakt aan het begin van de burgeroorlog in Syrië, waar de roots van de kunstenaar liggen.
Courtesy of the artist(s) and Galérie Albert Baronian © Mekhitar Garabedian, Céline Butaye