De Belgische kunstenaar Laurent Van Lancker studeerde zowel filmschool (IAD) als antropologie. In zijn vroege, gelauwerde documentaires belicht hij sociale, religieuze en artistieke aspecten van verschillende culturen. Daarna volgden de (internationaal geprezen) documentaire Surya (2006), verfilmde ‘experimentele reisdagboeken’, kortfilms en dansvideo’s. Hij is gastdocent audiovisuele antropologie aan UGent, Luca School of Arts, SOAS (Londen) en is medeoprichter van het filmerscollectief Polymorfilms en Vox, een collectief van media-activisten.

°1969, woont en werkt in Brussel

Limbo

Multiscreen installatie in quadrofonie, 15’05’’, 2017 - 2018

“Migratie is van alle tijden. Wij zijn migranten geweest, zij zijn migranten, wij zullen migranten zijn.”

Sinds februari 2015 bezocht Laurent Van Lancker de spontane vluchtelingenkampen in Calais, de zogenaamde ‘jungle’. Hij zag hoe, in minder dan twee jaar, een kleine gemeenschap tot een heuse community uitgroeide van wel 10.000 mensen, die een vorm van spontane zelforganisatie bedreven. Naast het gevecht van het dagelijks overleven merkte hij in de wilde, organische architectuur van zo’n ‘kamp’ ook veel creativiteit en respect op.
De tijdelijke ruimte werd sedentair. Tot de vluchtelingen in november 2016, van de ene dag op de andere, onder dwang verdreven werden en elders moesten herbeginnen.

Deze installatie roept, in zes sequenties, de desoriëntatie en de permanente beweging op die migratie teweegbrengt. Vanuit een driedubbel standpunt: de subjectieve blik van de migrant, die van de filmmaker en die van de toeschouwer.
Geïnspireerd door de gezangen van Dante’s Divina Commedia (de tocht doorheen de Hel met het voorgeborgte - het Limbo - en het Vagevuur), opgebouwd uit meerdere kringen of spiralen, brengt de opstelling van de installatie in vier schermen eenzelfde soort draaikolk effect teweeg. Door zijn opbouw heeft de installatie zowel een politiek als een poëtisch effect.