Het hart van de boeken, foto’s, films en installaties van Jelena Jureša wordt gevormd door thema’s als identiteit en het politieke, collectieve karakter van herinneringen. Haar oeuvre is een voortdurende ontmanteling van de leugen van de geschiedenis. Ze doet ons nadenken over begrippen als waarheid, representatie, feit en fictie. Vaak combineert Jureša hiervoor narratieve strategieën en koppelt ze (al dan niet fictieve) intieme en individuele verhalen aan grote historische gebeurtenissen. Centraal in haar beeldwereld staan de geschiedenis van haar land - voormalig Joegoslavië - met de traumatische burgeroorlog in de jaren 1990, en de rol van de Balkan in de Europese geschiedenis, als non-natie aan de rand van Europa.

°1974, Novi Sad, Yugoslavia.
Leeft en werkt in Gent, België

http://jelenajuresa.com/



Mozarts

2008-09, ca 19 minuten

Maak kennis met oa. Adel, Mila, Nizar, Tzveta en Stratzimir. Allen geboren in de jaren 1970 en wonend in Wenen, maar geen van allen in Oostenrijk geboren. De meesten spreken 5 of 6 talen en hebben net hun universitaire studies afgerond. Of ze verzamelen de middelen om die af te werken. Als broodwinning proberen ze dagelijks toeristen te overtuigen tickets te kopen voor Mozartconcerten. Hiervoor dragen ze kledij en pruiken uit de tijd van Mozart. Ze zijn bijzonder herkenbaar in het straatbeeld en lijken allemaal op elkaar. Maar allemaal hebben ze hun eigen verhaal.

De film van Jureša laat ons kennismaken met deze individuen. We krijgen niet alleen hun biografie voorgeschoteld, we krijgen ook een inkijk in hun intieme leefwereld. Niet door exhibitionistische uitspraken of citaten, niet door confronterende beelden, enkel door hen te vragen naar hun lievelingslied.
Ze zijn allemaal Mozart, tegen wil en dank zijn ze een schakel in een platte toeristische industrie. In deze film worden ze weer even zichzelf.