Filip Berte is kunstenaar en architect. De marge, migratie en het concept van de grens zijn kernthema’s in zijn werk. Hij raakte bekend met zijn langetermijnproject Eutopia, waarin hij Europa als politieke entiteit screende en vormgaf in een ‘huis’. Elke kamer weerspiegelde een ander facet van het continent. In 2011 won Filip Berte de Provinciale Prijs Beeldende Kunst Oost-Vlaanderen voor zijn multidisciplinaire oeuvre.

Sinds 2015 zet Filip Berte zijn kritisch-creatief onderzoek verder onder de noemer Un-Home / Moving Stones en Camera Lucida. Hiervoor focust hij specifiek op de mechanismen van inclusie en exclusie van nieuwkomers in de Westerse samenleving.

°1976, Gent
www.filipberte.com


Un-Home / Moving Stones – Evictio (Momentum V) 

creatie in situ, 2018

Sinds 2015 werkt Filip Berte aan een traject waarbij hij focust op de beeldvorming rond nieuwkomers in Europa. Met behulp van een camera obscura in de vorm van een steen staat Berte bewust stil bij opvangplaatsen voor vluchtelingen en asielzoekers. Deze plekken zijn, inhoudelijk en metaforisch, een in limbo situatie: die van het voorgeborchte of de wachtkamer. Toegespitst op elke specifieke plek installeert Berte telkens een Momentum. Zo’n Momentum ziet hij als een kritisch moment van zelfreflectie.

Met Evictio (Momentum V) zoomt Berte in op het centrum voor ‘illegalen’ in Brugge. Het beeld dat hij met zijn steen-camera obscura capteerde brengt hij in de tentoonstelling tijdelijk als after image tevoorschijn in de vorm van een krijttekening. Daarnaast probeert Berte de tijdelijke en onbereikbare bewoners (gevangenen) van het gesloten centrum een stem - en toegang tot communicatie met de buitenwereld - te geven, in een bunker uit WOII die dienst deed als telefooncentrale.