Özgen is een Turks-Koerdische kunstenaar, curator, lesgever en activist die internationaal actief is sinds 2000. Zijn werk draait vaak rond het verwerpen van de Turkse assimilatiepolitiek en het militair nationalistisch absolutisme van het regime ten opzichte van de Koerdische cultuur. Hij gebruikt hoofdzakelijk film en fotografie, media met intrinsieke politieke kwaliteiten. Doordat ze gemakkelijk verspreid en relatief goedkoop gemaakt kunnen worden, wordt kunst emancipatorisch en daagt het de toeschouwer uit om kritisch te kijken.

°1971, Derik, Turkije
Leeft en werkt in Diyarbakir, Turkije



Wonderland, 2016

ca 4 minuten

In deze korte video staat de 13-jarige Mohammed centraal. In januari 2015 ontvluchtte hij de IS-terreur in Kobani en kwam hij terecht in Turkije. Door de oorlogstrauma’s die hij opliep is Mohammed doofstom. Toch probeert hij te omschrijven wat hij zag, wat hij beleefde en waarvan hij getuige was. Hij stoot klanken uit, gebruikt mimiek en gebaren om aan de kijker zijn verhaal te vertellen. Wonderland choqueert door de directheid en grijpt aan door het verhaal. Maar de film is ook moeilijk te bekijken, het confronteert ons met een wereld waar we liever blind voor zijn.

Toch vermijdt Özgen dat we het gevoel krijgen dat de ellende van een ander uitgebuit wordt ter vermaak van de rijke westerling. Integendeel, dit werk heeft een dubbel effect. Het vertelt op een pakkende, directe en woordeloze manier het verhaal van een bloedbad in zijn regio. Maar tegelijkertijd stelt het ook in vraag in hoeverre dit soort omstandigheden getoond kunnen worden. Wanneer eindigt de kunst en begint het preken? Wanneer eindigt de verslaggeving en begint de pornografie van het geweld?

Wonderland is schijnbaar eenvoudig, maar eindeloos complex.